Live muziek en onzinnige recensies

Zoals je, zeker gister, hebt gemerkt, ga ik graag naar concerten. Niet in de laatste plaats omdat ik een zoon heb die deze uitstapjes niet alleen graag op gelijke wijze met mij deelt, maar ook omdat hij me er tamelijk vaak aan helpt herinneren dat er weer een leuk optreden in de Effenaar of 013 gepland is. Zo is ook Pinkpop een vast uitstapje geworden en alhoewel we altijd maar 1 dag uitkiezen, genieten we die dag altijd met volle teugen.

Nu is het duidelijk dat zelfs de aanwezige Pinkpop bezoekers niet allen dezelfde smaak delen. Niks mis mee natuurlijk. Voor elk wat wils op dit nogal gevarieerde festival. Het is niet alleen Rock wat de klok slaat. Wat mij echter wel verbaasd is de reacties van (niet aanwezige) volgers enerzijds en die van recensenten anderzijds. Die laatste groep duikt uiteraard bij alle vormen van concerten op.

De eerste groep ga ik overigens ook niet allen over 1 kam scheren. Het gaat mij om slechts een enkeling die dan de indruk probeert te wekken dat ik toch wel compleet achterlijk ben als ik een optreden niet of juist wel leuk heb gevonden. “Hoe kan je dat nu niet leuk vinden ….” Nonsens natuurlijk.
Ook werd door een recensent het optreden van Kyteman op Pinkpop de hemel in geprezen, maar ben ik dan minder omdat ik het absoluut helemaal niets vond? Ik begreep helemaal niets van dat concert, maar zag anderen daar van genieten (alhoewel, in mijn directe omgeving niet al te veel). Reageren anderen dan maar vlug positief omdat je ‘er dan bij hoort’?

Zo zagen wij ook het optreden van Soundgarden niet. Dat had wel gekund hoor, maar wij vonden het tijd om even te eten en dat ver van Main Stage, zodat we niets van het optreden hebben meegekregen en dan zijn er die ons natuurlijk voor gek verklaren, maar sorry; Wij zijn geen Soundgarden fan. Geloof me ik heb het geprobeerd. Heb me door albums (voorafgaand aan Pinkpop) heen geworsteld, maar haalde nooit het einde.

Dan zijn er nog de recensies. Bijna steevast kloppen deze niet met mijn beleving van het concert. Het is net alsof die recensenten toch vooral precies het tegenovergestelde willen beweren van wat ik daar in het publiek voel en ervaar, want dat is het voor mij, een concert moet je ondergaan, niet zakelijk uitpluizen. Voelen, beleven. Ieder op zijn manier. Wij doen dat, nooit helemaal vooraan, op onze toch erg ingetogen wijze, maar genieten we er dan minder van? Integendeel.

De recensenten echter hebben er hun broodwinning van gemaakt, maar gaan daarbij, in mijn optiek, nogal eens voorbij aan het feit dat er fans tegenover dat podium staan die gewoon van elke minuut genieten. Ook hier voldoende goede recensies hoor, maar zelden sluit het echt aan op wat ik er van vind.

Neem nu de recensie van het Linkin Park concert als afsluiting op de Pinkpop zondag. Een wereldoptreden, dat met de snelheid van een TGV over ons heen raasde en wellicht klopt er veel van wat de recensent schreef, technisch gezien, maar waar hij aan voorbij ging was dat er simpelweg 50.000 man compleet uit zijn dak ging bij dat optreden. Alleen daarom had het al een vette 9 als cijfer verdient en niet een zeventje omdat ze ergens wel eens ooit iets beter hadden gepresteerd.

En tsja, als ik dit zo schrijf, wie ben ik dan om te stellen dat Gers Pardoel niet op Pinkpop thuis hoort. Ook daar waren vele tienduizenden gewoon een feestje aan het bouwen voor dat podium en was er oprechte emotie toen hij voor een juichende menigte een platina plaat van Giel kreeg en ook dat is dan toch gewoon mooi. Enthousiaste recenties zijn dan ook veel mooier om te lezen. De fans staan er immers bijna altijd gewoon te genieten van hun favoriete band. Bewaar de kritische opmerkingen dan maar als kleine kanttekening bij een concert, maar de beleving, het gevoel, de ervaring zijn bijna altijd onvergetelijk.

2 Responses to Live muziek en onzinnige recensies

1. Maroesja zegt:

Ha Fred,

Iedereen beleeft zaken op zijn eigen manier en wat zegt dan nog het oordeel goed of fout. Ben het helemaal met je eens!
    Ik zag gisteren Kyteman op TV en dat was ook niet echt ‘mijn ding’. Iets té experimenteel wat mij betreft. Maar iets op TV zien, is sowieso een totaal andere beleving dat er live bij zijn. Leuk blog over je muziekliefhebberij!

2. Fred Rommens zegt:

Dank Maroesja. Is inderdaad een groot verschil live er bij zijn of op TV kijken.